Tel: 08-640 71 77 info@snabbadack.se

Köpvillkor

1. Beställningar

Vi tar hand om din beställning inom 24 timmar (normal arbetsvecka). För att beställa ska du ha fyllt 18 år.

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det och eventuellt information om vad vi kan erbjuda istället. Du kommer då att få möjlighet att ändra din order eller ta bort beställningen.

Vi arbetar med att minimera leveranstiderna från vårt lager men även från de lager vi gör direktleveranser från. Därför behandlas din beställning ofta direkt efter att du har genomfört ditt köp utan att vi i realtid hinner uppdatera orderns status.

Hantering av beställningar sker även på kvällar/helger. Det innebär att din order relativt snabbt efter att du har beställt kan ha kommit så långt i hanteringen hos oss att kostnadsfri avbeställning inte längre är möjlig utan att du måste ta i mot produkterna för att därefter ångra ditt köp, se punkt fem. Tyvärr blir det dyrare för oss och därmed er om vi ska vända sändningen när den redan är på väg.

2. Priser och avgifter

Samtliga priser som anges på rimstar.se är inklusive moms och exklusive fraktkostnaden.

Vid köp av aluminiumfälgar där original muttrar/bultar inte kan användas medföljer både muttrar/bultar och i vissa fall även navringar utan extra kostnad. Dessa tillbehör ska användas.

Betalning för de produkter du köper av Snabba Däck sker till oss, se nedan under rubriken Betalningssätt.

3. Betalningssätt

Vi erbjuder faktura, delbetalning, konto samt kortbetalningar.

Faktura, delbetalning och konto erbjuder vi samarbete med Klarna. Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditbedömning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få hem en kopia av kreditupplysningen per post. Kreditgivare är Klarna. Fullständiga villkor för faktura, delbetalning och konto ser du i kassan innan du genomför köpet men här är även länkar till, https://www.klarna.com/se/villkor/

4. Leverans

Leveransen sker med DHL och Postnord. Endast leverans inom Sverige. Information om beräknat leveranstid finns vid respektive produkt. Den utskrivna leveranstiden avser endast helgfria vardagar. Till orter där postnumret börjar på 8 eller 9 så tillkommer 1-2 arbetsdagar. Vissa orter har inte utkörning varje dag, vilket kan medföra att leveranstiden ökar något.

Tyvärr kan leveranstiden bli lite längre i högsäsong då det blir väldigt stort tryck på oss, våra leverantörer och fraktbolag. Vi uppdaterar (förlänger) våra leveranstider i högsäsong så att den beräknade leveranstiden ska hålla men tyvärr händer det ibland saker utanför vår kontroll som gör att några order trots det blir försenade. Vi kompenserar inte om den beräknade leveranstiden överskrids då den är beräknat och inte utgör en garanti.

Vid leverans till privatperson kontaktar transportören dig senast dagen innan utkörning och meddelar tid för leverans (tidsintervall i regel om fyra timmar, dagtid). Observera att det inte sker någon avisering den dag varorna körs ut. Om du inte kan den förslagna dagen kommer transportören att erbjuda leverans en annan dag. Om du inte är på plats på avtalat tid gäller för leverans med DHL att du debiteras för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning och för Postnord att du måste hämta sändningen på Postnords terminal.

Vid leverans till företagsadress kommer fraktbolaget att köra ut varorna till angiven adress utan att först kontakta dig. Leveransen kan ske mellan 8.00 och 17.00. Om du inte är på plats gäller för leverans med DHL att du debiteras för de kostnader som uppstår, 250 kr/sändning och för Postnord att du måste hämta sändningen på Postnords terminal.

Observera att för sändning som efter avisering ligger kvar på transportörens terminal tillkommer en avgift om 200 kr från och med fjärde dagen från det att godset aviseras (gäller även om du avtalar det med transportören). Sändningar där transportören inte har fått tag på mottagaren går i retur som outlöst gods sex dagar efter påbörjat avisering.

Leverans kan inte ske till boxadresser. Var därför noga med att ange en korrekt gatuadress och ett korrekt postnummer i samband med beställning. Tänk på att det nästan alltid är ett annat postnummer till gatuadressen än till boxadressen.

Det är inte möjligt att ändra leveransadress efter att sändningen har lämnat vårt lager.

Snabba Däck tar allt ekonomiskt ansvar om varan kommer bort eller skadas under leveransen. Det är mycket viktigt att du kontrollerar dina varor noggrant vid mottagandet av leveransen. Ser du en skada på varan eller emballaget måste du anmäla detta direkt vid mottagandet. Om emballaget är skadat måste du kontrollera att alla tillbehör som är med i paketen finns med vid leveransen. Du kan inte anmäla synliga skador eller saknat innehåll efter mottagandet av varan om du har skrivit under fraktsedeln utan anmärkning vid mottagandet. Gör gärna en besiktning tillsammans med transportören eller vår monteringspartner vid mottagandet. Vid leverans av kompletta hjul eller fälgar rekommenderar vi att du tar bort ytteremballage och inspekterar dina varor i anslutning till att du mottar dem. Om du upptäcker skada när du packar upp dina varor måste du anmäla det till oss inom 2 arbetsdagar från att du tog i mot dina varor. OBS! Vid skada - varken gods eller emballage får kasseras innan slutförd utredning.

5. Ångerrätt för konsumenter (privatpersoner)

Som privatperson har du, enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 14 dagars ångerrätt på alla varor. Om du vill ångra ditt köp ska du lämna eller sända ett meddelande till oss om det inom 14 dagar från och med den dag då du tog emot dina beställda varor. Vi ber dig att skicka meddelandet skriftligen, via e-post (info@snabbadack.se) eller brev (Snabba Däck Flygfältsgatan 10, 128 30 Skarpnäck. Du kan däremot inte ångra ditt köp enbart genom att låta bli att lösa ut din vara, utan ett särskilt meddelande till Snabba Däck måste skickas. När du har ångrat ditt köp ska du utan dröjsmål, och senast 14 dagar efter det att du ångrat köpet, skicka eller lämna tillbaka varan till Snabba Däck. Det är du som kund som betalar för returfrakten samt står för risken för varorna under transporten. Det är därför viktigt att däck och fälgar som skickas tillbaka paketeras väl. Om du vill så hjälper vi dig gärna med returen, kostnaden för returfrakten är då 175 kr/däck eller fälg och 250 kr/komplett hjul. Lägsta kostnad för returfrakten är 500 kr. För kompletta hjul återbetalas inte monteringsavgiften samt avgift för av montering mm tillkommer 150 kr/hjul.

Observera att om du själv väljer att ombesörja returen så måste du säkerställa att valt fraktsätt innebär att varorna levereras till vårt lager i Skarpnäck. Vi har inga möjligheter att hämta ut varor på utlämningsställen.

Om du har ångrat ditt köp kommer vi att göra en återbetalning med samma betalningssätt som du använde vid beställningstillfället, senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet, dock senast när vi har fått tillbaka varorna. För att du ska kunna få en fullständig återbetalning krävs att varan är i sitt ursprungliga skick, vilket bl.a. betyder att du inte har använt varan. För att få full återbetalning ska därför till exempel inte däck ha monteras på fälg eller om du har köpt fälg/kompletta hjul ha monteras på bil. Om varan inte är i sitt ursprungliga skick har vi rätt att göra värdeminskningsavdrag vid återbetalning

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

6. Outlöst gods

Outlösta sändningar utgör aldrig ensamt ett utnyttjande av ångerrätten utan särskilt meddelande till Snabba Däck måste göras. För outlöst gods tar vi 500 kr/order plus 250 kr/däck eller fälg och 500 kr/komplett hjul. Lägsta avgiften per outlöst sändning är 1100 kr.

7. Garanti

Alla varor hos Snabba Däck har 1 års garanti (avser fabrikationsfel). Skador uppkomna efter mottagandet av varan, vid exempelvis montering, demontering, körning, ersätts inte. Montering av däck och fälgar skall ske av fackman. Det åligger kunden att kontrollera passformer samt andra detaljer för att undvika skador på fordon och nyinköpta produkter.

Garantin på fälgar omfattar endast ursprungliga fel i material, bearbetning eller ytfinish. Detta innebär bl.a. att ytfinish garantin upphör att gälla om fälgarna tvättas med syrabaserade eller andra aggressiva tvättmedel. Garantin upphör också om fälgarna utsätts för mekanisk åverkan eller tvättas med grova borstar eller utsätts för liknande behandling. Vidare omfattar garantin inte stenskott, påkörningsskador eller islagskador etc.

8. Passningsgaranti

Passningsgaranti på kompletta hjul gäller när du söker kompletta hjul via bilens registreringsnummer. Snabba Däck garanterar då att hjulen passar din bil.

Av leveransinformationen framgår det om original muttrar/bultar passar eller om vi har skickat med nya. Om vi har skickat med nya bultar/muttrar så måste dessa användas. Felaktiga muttrar/bultar kan i värsta fall innebära att hjulen lossnar med allvarliga skador som följd. Om det står att original bultar/muttrar skall användas så avses för stålfälgar original bultar/muttrar för stålfälg och för aluminiumfälgar original bultar/muttrar för aluminiumfälgar.

Innan alla hjulen packas upp ska ett av hjulen provmonteras (både fram och bak). Om du har fått med navringar så skall dessa monteras i fälgens centrumhål. Det som ska kontrolleras innan bilen sänkts ner är att bultar/muttrar inte tar i några bromsdetaljer eller i övrigt ”bottnar” och att hjulet går helt fritt från bromsok och andra delar på bilen. Det som ska kontrolleras efter att bilen sänkts ner men innan den rullar är att inte hjulet tar i något i hjulhuset när ratten vrids max åt bägge håll och att det finns frigång även när bilen är helt nedfjädrad.

Ringtrycket skall kontrolleras i samtliga hjul och korrigeras till rekommenderat ringtryck för bilen. Den informationen finns i bilens instruktionsbok.

Om din bil är utrustat med TPMS (däcktrycksövervakningssystem) har vi, möjlighet att leverera hjulen med TPMS sensorer. Då levereras hjulen med TPMS sensorer som vi har programmerat så att dessa kan kopplas ihop med vald bil. Du beställer TPMS sensorerna via vår web-shop. Hur sensorerna kopplas till bilen skiftar mellan olika bilmodeller. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd alternativt att man aktiverar de nya hjulen via bilens färddator. Men det finns även bilar där sensorerna måste aktiveras i bilen och då krävs det speciell utrustning och ett besök hos en verkstad som har denna utrustning. Inkoppling av TPMS sensorerna till bilens dator ansvarar du som kund för, vi täcker inga kostnader som uppkommer i samband med det. Om din bil är utrustad med TPMS och du väljer att beställa hjul utan TPMS-sensorer gäller inte passningsgarantin för problem som uppstår på grund av att du har valt hjul utan TPMS-sensorer.

Vid köp av fälgar och kompletta hjul till släp, husvagnar och transporter samt ändrade (till exempel sänkta) eller importerade bilar lämnar vi inte passningsgaranti.

Vi lämnar inte passningsgaranti vid köp av endast däck eftersom vi inte vet vilka fälgar som beställaren tänkt använda tillsammans med däcken samt att vi inte har möjlighet att kontrollera belastnings- och hastighetsindex automatiskt. Vid köp av däck måste hänsyn tas till information i registreringsbeviset för belastnings och hastighetskod samt regler för utbyte av däck, vi gör ingen kontroll av detta vid köp av endast däck.

9. Reklamationer

Vid misstänkt reklamation ska alltid Snabba Däck kontaktas innan de aktuella varorna skickas tillbaka. Du kan kontakta oss via mejl, brev eller telefon, kontaktuppgifter finns nedan under Kontaktinformation Reklamation ska ske inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Reklamationer från privatpersoner (konsumenter) som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid ha lämnats i rätt tid. Den yttersta fristen för reklamation från privatpersoner är tre år från mottagandet av varan. Vid godkänd reklamation ersätts kund med likvärdig produkt. Vid samtliga reklamationer sker en produktkontroll. Snabba Däck måste konstatera fabrikationsfel innan varan kan ersättas. Returfrakten betalas av kunden men ersätts av oss vid godkänd reklamation. Snabba Däck ersätter inte returkostnad över 200 kr/däck (fälg eller komplett hjul) eftersom vi erbjuder oss att ordna med returen mot denna avgift. Kringkostnader såsom montering, demontering hyrbil etc. ersätts ej.

Vid en eventuell tvist med en kund som är privatperson kommer vi att följa beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

10. Användning av personuppgifter

Kundens personuppgifter kommer att sparas i ett kundregister i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund.

Genom att godkänna våra köpvillkor samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar enligt vår Integritetspolicy.

11. Kundkonto

Genom att skapa ett kundkonto samtycker du till att Snabba Däck behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritetspolicy.

Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton hos oss ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Genom att ge dina inloggningsuppgifter till någon annan bekräftar du att den personen äger rätt att lägga beställningar i ditt namn och att du är betalningsskyldig för sådana beställningar. Om du tror att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter åligger det dig att omedelbart meddela oss detta och att byta ditt lösenord.

12. Cookies

Webbplatsen använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val. En cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid eller tills du själv raderar den. En sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare. De flesta webbläsare är inställda för att tillåta lagring av cookies. Om du inte vill tillåta detta kan den stängas av. Information om hur du gör detta finns i webbläsarens hjälpfunktion. Mer information om cookies hos oss.

13. Övrigt

Det är mycket viktigt att ange rätt adress- och kontaktuppgifter. Aviseringar, leveransinformation, utskick av fakturor mm sker via mail eller sms. Kunden ansvarar för kostnader som uppstår på grund av felaktiga uppgifter från kunden.

För däck tillverkade före vecka 18 år 2021 kan EU-märkningen i webbshopen skilja sig ifrån vad som står på etiketten på däcket. Exempelvis har däck som tidigare varit märkta med F eller G fått märkningen E i den nya märkningen, dvs säga att det visas E i webbshopen med det står F eller G på etiketten. Anledningen till detta är en uppdatering av förordningen (EU) 2020/740. Ytterligare information om EU-märkningen finns på varje produktkort samt i vår information om EU-märkningen.

Alla däck tillverkade inom en 3 års period anses som färska.

Alla produkter i vår webbshop finns till försäljning, med reservation för slutförsäljning. Vid tryckfel, tekniska problem eller dylikt förbehåller vi oss rätten att annullera inkomna beställningar. Du kommer då att kontaktas. Eftersom produktinformationen kommer från leverantörer i huvudsak avsäger vi oss ansvaret för denna.

Vissa bilder på sidan kan skilja sig mot verkligheten. Om du, till exempel, under menyn ”däck” ser en bild där ett däck är monterat på en fälg, är det bara i visningssyfte och fälgen medföljer inte i priset.

Vi frånsäger oss ansvaret för vilken däckutrustning du som fordonsägare väljer att använda till ditt fordon.

14. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Snabba Däck sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att Snabba Däck befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

15. Kontaktinformation

Snabba Däck AB
Flygfältsgatan 10
128 30 Skarpnäck

Besöksadress och adress för returer:
Flygfältsgatan 10
128 30 Skarpnäck

E-post: info@snabbadack.se

Telefon: 08-640 71 77

Telefontider:
Måndag till fredag 9:00 - 12:00 och 13:00 - 17:00

SE5564052271